Mental Life Care

Mental Life Care
Kékes Szaffi mentálhigiénés szakember blogja

Hogyan gyógyulj meg és lépj tovább szakítás után

2024. február 09. - kekes_szaffi

Egy kapcsolat felbomlása után nem akar mást tenni az ember, mint bemászni az ágyba, a takarót a fejére húzni, és zokogni. Egy szakítás szívás, függetlenül attól, hogy ki vetett véget a kapcsolatnak.

szakitas_feldolgozas.jpegHasznos tippek mentálhigiénés szakembertől a szakítás feldolgozásához.

Miért olyan nehéz a szakítás feldolgozása?

A szakításkor nemcsak a kapcsolatot és a szeretett személyt veszítjük el, hanem a közös jövőt is: terveket, álmokat és reményeket is. Csalódást, gyászt és kudarcot érezünk, amikor egy kapcsolat véget ér. A szakítások gyakran nagy változást jelentenek a napi rutinunban, főleg, ha együtt is éltünk; ez a hirtelen változás elsöprő erejű lehet. Elveszíthetünk más embereket is, akik a volt partnerünkhöz kapcsolódnak.  Arról nem is beszélve, hogy a szakítással csökkenthet az önbizalmunk, önérzetünk.

A szívfájdalomból való gyógyulás időbe telik, de a folyamat megkönnyíthető! 

Nézzük hogyan:

1. Éld meg az érzelmeidet, ne fojtsd el őket!

Sok egymásnak ellentmondó érzelmet fogsz tapasztalni, melyek figyelmen kívül hagyása vagy elfojtása csak megnehezíti és meghosszabbítja a gyászfolyamatot. Engedd meg magának, hogy megtapasztald az érzéseidet, tudva, hogy azok csupán átmenetiek. A következő érzelmek teljesen normálisak: szomorúság, harag, fájdalom, féltékenység, sajnálat, akár megkönnyebbülés. Ezek az érzések a gyászfolyamat részét képezik, és a gyógyulási folyamat fontos része lehet, ha megengeded magadnak, hogy ítélet nélkül megtapasztalj minden érzelmet.

Valójában az érzéseid elkerülése néha intenzívebbé teheti őket. A nyomasztó érzések idővel valószínűleg elmúlnak vagy kevésbé erőteljesek lesznek. Bár most fájdalmaid vannak, tudd, hogy ez nem tart örökké (bár tudom, hogy most úgy érzed sosem múlik el). A sírás, a semmittevés és a fájdalom elismerése néha a legjobb gyógyszer.

A szakítás egy gyászfolyamat az érzelmek széles skálájával.

2. Kapcsolattartás a volt partnerrel?!

Amennyiben fájdalmas számodra a szakítás, főleg, ha a volt párod új kapcsolatba kezdett, a legjobb, amit tehetsz, ha megszakítod a kapcsolatot. Akkor is, ha a későbbiekben szeretnél vele baráti kapcsolatban maradni. A kapcsolatnélküliség azt jelenti, hogy nem írsz neki, nem hívod, nem követed a közösségi médiában és egyáltán nem tudsz róla semmit (a közös ismerősöktől sem). És őt is megkéred, hogy ne keressen, és ha nem tesz eleget a kérésednek, akkor megteszed a szükséges lépéseket, hogy ne léphessen kapcsolatba veled.

Ha ezt megteszed, sokkal hamarabb leszel jól és tudtok jóban lenni. Amennyiben információkhoz jutsz róla vagy beszélsz vele az újra és újra fel fogja tépni a sebeidet és elhúzza a szenvedésed. Ezt nagyon vedd komolyan! Ha alkalmas a volt partnered arra, hogy barátok legyetek a jövőben, akkor meg fogja érteni az igényedet arra, hogy átmenetileg ne tartsátok semmilyen módon a kapcsolatot.

3. Társas támogatás

Fordulj barátaihoz és családodhoz támogatásért. Ha kapcsolatba lépsz másokkal, kevésbé fogod magad egyedül érezni. Próbálj egyensúlyt találni a szakításról való beszélgetés és más témákban/tevékenységekben való részvétel között. Eleinte nehéz lesz! Részesítsd előnyben azokat az embereket, akik támogatnak, értékelnek és energiával töltenek fel téged, és minimalizáld azokkal az emberekkel töltött időt, akik látszólag nem értenek meg és nem támogatnak. Ha sok barátot vesztettél el, amikor a kapcsolat véget ért, keress új embereket, akikkel új barátságokat alakíthatsz ki, és/vagy vedd fel a kapcsolatot régi ismerősökkel. 

Szakításon mész keresztül?

Párkapcsolati problémáid vannak?

Nem kell egyedül végigcsinálnod!

Kérd szakember segítségét online!

Kékes Szaffi
mentálhigiénés segítő szakember
www.kekesszaffi.hu

 4. Lezárás

Nem mindig kapunk lezárást vagy kielégítő lezárást volt partnerünktől, pedig erre nagy szükségünk lenne szakítás után. A lezárás egyik módja, ha levelet írsz az exednek, amelyben leírsz mindent, amit nem volt alkalmad elmondani neki. Semmiképp ne küldd el neki! Az érzéseid papírra öntésének folyamata segít lezárni a kapcsolatot.

5. Koncentrálj arra, amire a legnagyobb szükséged van

Az öngondoskodás gyakorlása nehéz feladatnak tűnhet, amikor levertek vagyunk, de fontos, hogy a legalapvetőbb szükségleteidet kielégítsd, amúgy is, de különösen szakítás után.

Íme néhány példa az öngondoskodásra, amelyeket érdemes kipróbálni: 

Naplózz!

Írd le a gondolataidat és érzéseidet. Érdekes felismerésekhez juthatsz, csökkenti a stresszt és tehermentesíti a barátaidat átmenetileg.

Menj ki a szabadba, és mozogj!

Nem kell sportolni, elég egy séta is, hogy jobb legyen a hangulatod.  

Hívj fel egy barátot!

Lépj kapcsolatba olyan emberekkel, akiket egy ideje nem láttál, kérd meg őket, hogy igyanak egy kávét veled. 

Alvás

A szakítások fárasztóak lehetnek. Gondoskodj arról, hogy minden éjszaka hét-kilenc órát aludj. Ha napközben fáradtnak érzed magad és van rá lehetőség, dőlj le pihenni 20 percre. 

Egyél egészséges, tápláló ételeket!

A gyász néha túl- vagy alulevésre késztet. Próbálj meg hallgatni tested természetes jelzéseire, amelyek az éhséghez és a jóllakottsághoz kapcsolódnak. A főzés jó figyelemelterelő és jutalmazás is egyben.

Önmegnyugtatás, stresszoldás

A meditáció, jóga, légzőgyakorlatok segítenek. Próbáld ki mindet, hogy lásd, mi válik be neked. A youtube-on találsz sok videót a témában.

Szükségletek

Kérdezd meg magadtól újra és újra: mire van most szükségem? Elégítsd ki a szükségleteidet!

Fogadd el, hogy érzelmeid ingadozni fognak!

A szakítás utáni gyógyulás nem zökkenőmentes, lineáris folyamat. Bár idővel jobban érzed magad, ez általában nem egy állandó folyamat.

Minden napra tervezz valamit, amit szeretsz és valamit, amit, nem szeretsz!

Az előbbi értelemszerűen örömet okoz önmagban, utóbbi pedig attól okoz majd örömöt, hogy megtetted. Pl. megjutalmazod magad valami finomsággal és megteszel valamit, amit már hetek óta halogatsz és nyomaszt.

Új napi rutin

Alakíts ki új napi rutint, ami a saját szükségleteiddel van összhangban.

Új dolgok

Próbálj ki új dolgokat. Lehetnek ezek régi új dolgok is. Mit szerettél csinálni gyermekkorodban? Vagy a kapcsolatod előtt, ami időközben elmaradt az életedből?

Közösségi média

Kerüld, mint a tüzet, de legalábbis korlátozd időben a látogatásukat. Nem csak az exed miatt. Nem akarsz látni boldog(nak tűnő) embereket, párokat egy darabig, hidd el! Meg fogod látni, hogy a mentális egészségednek milyen jót fog tenni!

Az öngondoskodásról itt olvasatsz részeletesebben!

A cél a továbblépés, ezt ne téveszd szem elől!

Fontos, hogy megtapasztald és kifejezd az érzéseidet, de nem akarsz beleragadni a negatív gondolkodásba. A múlt túlzott elemzése és a volt partnered iránti neheztelés elveszi az energiádat, és megnehezíti a továbblépést. 

Remény a jövővel kapcsolatban

Sok lehetőség fog az utadba kerülni (most még persze el sem tudod képzelni). Ha nem hiszed, kérdezd ismerőseidet, akik most jól vannak, boldog párkapcsolatban is akár, de korábban volt fájdalmas szakításuk, hogy mik a tapasztalataik ez ügyben.

Lista készítés

Készíts egy listát azokról az okokról, amelyek miatt te és az exed szakítottál, vagy amiért nem érdemes újrakezdened a kapcsolatot. Az exed negatív tulajdonságainak újragondolása segíthet túllépni a szakításon. Ha elbizonytalanodsz, azon kapod magad, hogy nosztalgiázol, a szép dolgok hiányától szenvedsz, vagy arról fantáziálsz, hogy rájön, hogy mekkorát tévedett és visszajön, csak olvasd át a listát!

6. Ki vagyok én?

Ez jó alkalom lehet arra is, hogy újra kapcsolatba kerülj önmagaddal. Szánj egy kis időt arra, hogy átgondold, ki vagy a kapcsolataidon kívül. Írj egy listát azokról a dolgokról, amiket szeretsz, amelyekért hálás vagy ma az életben, hobbikról, amelyekhez szeretnél visszatérni, és egyéb örömforrásokról az életedben. 

A szakítások lehetőséget jelenthetnek a növekedésre és az önfeltárásra.

7. Az idő mindent meggyógyít? És ha igen, miért nem?

Nincs időkeret, amelyen belül meg kellene gyógyulnod, haladj a saját tempódban. Jó, ha tudd, hogy a felépülés nem mindig lineárisan történik, és néha az erős érzelmek hirtelen felbukkannak. Vannak jobb napok, amikor az ember már látni véli az alagút végét, és vannak nehezebb napok, amikor megijed, hogy visszatért a start mezőre. Erre készülj lelkileg! Az idő mindenképpen segít, de nem mindegy mit csinálunk ebben az időszakban. 

8. Nem kell egyedül végig csinálnod, kérj segítséget!

A szakítással kapcsolatos érzéseidről való beszélgetés segít feldolgozni érzéseidet, és megérteni a történteket.
Amennyiben nincs olyan barátod vagy családtagod, akivel beszélhetnél, vagy úgy érzed a barátok és családtagok már nem tudnak segíteni érdemes megfontolnod segítő szakember igénybevételét.

Egy segítő szakember, azon túl, hogy meghallgat, támogat és megtart, segít abban, hogy a lehető legkevésbé legyen fájdalmas ez az időszak és, hogy ezt az élethelyzetet a javadra fordítsd, tanulj, fejlődj, megújulj és végül egy új, egészséges és boldog párkapcsolatot létesíthess.

Segíthetek?

Szakítás feldogozása mentálhigiénés szakember segíségével!

http://kekesszaffi.hu/

Nem foglak áltatni, a szakítás feldolgozása nehéz és fájdalmas lehet. Légy türelmes magaddal a gyógyulási folyamat során, a sebek gyógyulása időbe telik. Fogadd meg a tanácsaimat, és mindenekelőtt vigyázz magadra, és legyél kedves önmagadhoz! Ha így teszel, idővel sokkal jobban fogod érezni magad, garantáltálom!

Források:

https://www.colorado.edu/health/blog/breakup-tips
https://www.unh.edu/pacs/break-ups-how-help-yourself-move
https://www.verywellmind.com/8-ways-to-feel-better-after-a-breakup-5089116
https://www.everydayhealth.com/emotional-health/10-steps-moving-on/
https://www.youngminds.org.uk/young-person/blog/how-to-look-after-your-mental-health-during-a-breakup

A bejegyzés trackback címe:

https://mentallifecare.blog.hu/api/trackback/id/tr2318315895
süti beállítások módosítása